Ondernemen in Corona tijd volgens Filip RONDOU
Gepost op: 27 Apr 2020
ONDERNEMEN IN CORONA TIJDEN
https://www.proximus.be/nl/id_b_cb_entrepreneur_follow_intuition/zelfstandigen-en-kleine-bedrijven/blog/news/service/ondernemen-volg-intuitie.html
Volg je buikgevoel en blijf ondernemen.
Drie generaties, van vader op zoon. Slagerij Rondou in Leuven is nog een echte familiezaak. Slager Filip is dus diep verankerd in traditie. Maar tegelijkertijd heeft hij een visionair kantje. Want nog lang voor een sprake was van een Coronacrisis, had hij het idee om een contactloos afhaalpunt te openen aan de rand van de stad: Rondou Boetiek. “Iedereen verklaarde me gek, maar ik pluk er nu de vruchten van.” De rasondernemer deelt met ons zijn zeven succestips voor een bloeiende zaak. Evergreens, zeg maar, die u altijd van pas komen. Crisis of geen crisis.
1. Doe wat je graag doet. En doe dat uitstekend.
Rondou is een slagerij pur sang. Geen traiteurdienst. Geen smoskes. En dat loont. “We hebben altijd het vlees centraal gesteld. Dat is onze niche. Mijn klanten stellen dat op prijs, want ze beseffen dat het pure product in de keuken heel belangrijk is. Onze specialiteit is langzaam gerijpt vlees van 4 tot 6 weken. Dat we verschillende soorten en rijpingstijden aanbieden, onze klanten appreciëren dat. Dat merken we.”
Toch heeft Filip even getwijfeld of hij de slagerij wel wilde overnemen. “Ik heb na mijn legerdienst een jaartje in de slagerij gestaan. Maar daarna besloot ik in avondonderwijs mijn diploma marketing te behalen.Tijdens mijn stage besefte ik: achter een bureau zitten is mijn ding niet. Die liefde voor het vak, die had ik toch mee. Al had ik even afstand nodig om het te beseffen. En na 30 jaar heb ik nog geen seconde spijt gehad van mijn beslissing.
Vandaag bestaat Rondou uit een hecht team van een zevental gepassioneerde werknemers. “We zijn altijd mooi blijven doorgroeien. En sinds we kinderen hebben staat ook mijn vrouw mee in de zaak.”
In Rondou Boetiek is veel tijd en werk gekropen, maar het hele team heeft er baat bij: niemand is hier economisch werkloos.
2. Durf je buikgevoel volgen.
“Zou ik een tweede zaak openen?” Filip speelde even met het idee, maar het voelde niet juist. Toch bleef het gevoel sluimeren dat hij méér kon doen met zijn zaak. “Ik had geen zin om twee zaken tegelijk te runnen. En een slagerij kun je ook moeilijk kopiëren. Maar ik wou wel mijn klanten de vertrouwde service ook op een andere plek aanbieden. Want mijn zaak zit middenin de binnenstad en da’s niet voor iedereen even handig. Zo is Rondou Boetiek ontstaan: een afhaalpunt aan de rand van Leuven.”
Filip beseft dat zijn idee initieel wenkbrauwen deed fronsen. “Mensen verklaarden me voor gek. Zo van: ‘Daar heeft toch niemand nood aan?’ Maar nu ben ik heel blij dat ik heb volgehouden. Om te ondernemen heb je buikgevoel nodig. En doorzettingsvermogen. Cijfers zijn niet alles. We mikken ook bewust op een short tail-aanpak. We willen ons product lokaal zo goed mogelijk aan de man brengen. We brengen de bestellingen ook naar de Boetiek met een elektrische bakfiets, om het duurzaam te houden. Dat verhaal klopt gewoon.”
Intussen plukt hij de vruchten van zijn buikgevoel. “De bestellingen draaien nu als zot: mensen hebben schrik om buiten te komen, maar ze verwennen zichzelf wel graag met iets lekkers. Zo heeft Rondou Boetiek zichzelf gelanceerd door de Coronacrisis. Er is heel veel tijd en werk in gekropen, maar het hele team heeft er baat bij: niemand is hier economisch werkloos.”
3. Pas je aan aan de context.
Bij de aankondiging van de strenge maatregelen tegen het Coronavirus, was het even paniek in de zaak. Maar Filip wist zich snel aan te passen aan de situatie. “Eerst was het van: ‘Anderhalve meter afstand houden, hoe gaan we dat klaarspelen? ‘Maar de volgende dag had iedereen plots de klik gemaakt. We zijn het sowieso gewoon om heel hygiënisch te werken, want we gebruiken geen bewaarmiddelen.
Dus alles ontsmetten, kleding elke dag wassen, … dat zit er eigenlijk al ingebakken. Het voornaamste dat veranderd is, is dat we markeringen hebben aangebracht en dat we maar twee personen tegelijk binnenlaten in de zaak.”
Daarnaast paste Rondou ook zijn openingsuren aan. “We hebben al onze klanten opgeroepen om zoveel mogelijk online te bestellen en af te halen in de Boetiek. Daarom beginnen en sluiten we vroeger, om alle bestellingen op tijd te kunnen leveren.”
Hoe reageren zijn klanten? “Je merkt ineens dat de handrem is opgetrokken, mensen hebben plots tijd. Er wordt ook veel gekookt thuis, in familieverband. Dus de bestellingen zijn groter.”
Soms moet je van het slechtste het beste maken. Uit elke crisis komt een beter idee.
4. Beschouw elke crisis als een leermoment.
Een crisis als deze hoeft niet per se negatief te zijn voor je zaak. Integendeel. Daar is ook Filip van overtuigd. “Soms moet je van het slechtste het beste maken. Uit elke crisis komt een beter idee. Want je bent verplicht om je te heroriënteren. Als je ondernemer bent, maar je ‘onderneemt’ niet genoeg, dan val je een beetje stil. Ik noem dat ‘in neutraal gaan’.
Dat heeft natuurlijk ook zijn nut, maar uit crisissen leer je bij. Je kunt wat afstand nemen van je bedrijf en kijken: wat kan ik optimaliseren? In elke branche kun je innoveren, maar je moet er wel eerst eens goed over nadenken. En je moet de energie er willen insteken. ”
Het kan opbrengen om af en toe op de pauzeknop te drukken, in plaats van altijd in je eigen cocon noeste arbeid te verrichten.
5. Neem af en toe een adem- en denkpauze.
Een eigen zaak uitbouwen, vraagt tijd en energie. Ook dat weet Filip maar al te goed. Maar ook durven loslaten is deel van het proces. Als de zaken goed draaien, mag je gerust een adempauze nemen. “Ik stond vroeger 12 uur per dag in de winkel. Sinds twee jaar neem ik twee halve dagen per week vrij en ga ik met de hond wandelen.
En daar komen dan ideeën uit zoals dat voor Rondou Boetiek. Het kan dus soms veel meer opbrengen om af en toe op de pauzeknop te drukken, in plaats van altijd in je eigen cocon noeste arbeid te verrichten. Of laat een marktonderzoek uitvoeren, vraag je klanten om hun mening, … Daar komen altijd verhelderende dingen uit.”
Of hij nog nieuwe plannen heeft? “Ik heb mezelf verboden om nog een nieuw project op touw te zetten, omdat Rondou Boetiek al veel meer werk was dan verwacht! (lacht) Maar het is wel de bedoeling om dit concept verder uit te rollen, en nog afhaalpunten te openen. Deze crisis heeft voor mij alles wel in een stroomversnelling gebracht.”
6. Investeer in goede klantenrelaties.
Een excellente service en een goed contact met zijn klanten zijn voor Filip het allerbelangrijkste. Door de Coronacrisis geraken sommige oudere klanten niet meer bij de winkel of bij het afhaalpunt. Bij hen levert Rondou nu uitzonderlijk aan huis. “Sommige van onze klanten zijn tachtigplussers, zij zitten echt in de risicogroep en mogen het huis niet meer uit.
Het leuke aan het feit dat we zo lokaal verankerd zijn, is dat we die mensen makkelijk kunnen helpen. Dus leveren we bij hen met onze elektrische bakfiets. Ook zij hebben recht op een goei stukske vlees. Bovendien hebben ze ook nog wat sociaal contact. Want ook vereenzaming is een risico bij die groep. Een babbeltje slaan vanop afstand, dat hoort er ook bij.”
7. Grijp kansen waar ze zich voordoen.
Met Rondou Boetiek mikte Filip op een publiek van jonge tweeverdieners met weinig tijd. Maar wat bleek bij de lancering? “We bereikten net een ouder publiek, van mensen die niet meer zo mobiel zijn en niet zo snel in de binnenstad raken, maar wel vlot met het internet om kunnen. Zij waren de ‘trendsetters’.
Door de crisis zagen we de kans om ook het jonge publiek opnieuw aan te spreken. We hebben een mailtje rondgestuurd en ook nog eens een bericht op Facebook geplaatst over Rondou boetiek. En dat heeft gewerkt: toen we startten in januari hadden we gemiddeld 100 bestellingen per week. Nu 400.”
1. Doe wat je graag doet. En doe dat uitstekend.
Rondou is een slagerij pur sang. Geen traiteurdienst. Geen smoskes. En dat loont. “We hebben altijd het vlees centraal gesteld. Dat is onze niche. Mijn klanten stellen dat op prijs, want ze beseffen dat het pure product in de keuken heel belangrijk is. Onze specialiteit is langzaam gerijpt vlees van 4 tot 6 weken. Dat we verschillende soorten en rijpingstijden aanbieden, onze klanten appreciëren dat. Dat merken we.”
Toch heeft Filip even getwijfeld of hij de slagerij wel wilde overnemen. “Ik heb na mijn legerdienst een jaartje in de slagerij gestaan. Maar daarna besloot ik in avondonderwijs mijn diploma marketing te behalen.Tijdens mijn stage besefte ik: achter een bureau zitten is mijn ding niet. Die liefde voor het vak, die had ik toch mee. Al had ik even afstand nodig om het te beseffen. En na 30 jaar heb ik nog geen seconde spijt gehad van mijn beslissing.
Vandaag bestaat Rondou uit een hecht team van een zevental gepassioneerde werknemers. “We zijn altijd mooi blijven doorgroeien. En sinds we kinderen hebben staat ook mijn vrouw mee in de zaak.”
In Rondou Boetiek is veel tijd en werk gekropen, maar het hele team heeft er baat bij: niemand is hier economisch werkloos.
2. Durf je buikgevoel volgen.
“Zou ik een tweede zaak openen?” Filip speelde even met het idee, maar het voelde niet juist. Toch bleef het gevoel sluimeren dat hij méér kon doen met zijn zaak. “Ik had geen zin om twee zaken tegelijk te runnen. En een slagerij kun je ook moeilijk kopiëren. Maar ik wou wel mijn klanten de vertrouwde service ook op een andere plek aanbieden. Want mijn zaak zit middenin de binnenstad en da’s niet voor iedereen even handig. Zo is Rondou Boetiek ontstaan: een afhaalpunt aan de rand van Leuven.”
Filip beseft dat zijn idee initieel wenkbrauwen deed fronsen. “Mensen verklaarden me voor gek. Zo van: ‘Daar heeft toch niemand nood aan?’ Maar nu ben ik heel blij dat ik heb volgehouden. Om te ondernemen heb je buikgevoel nodig. En doorzettingsvermogen. Cijfers zijn niet alles. We mikken ook bewust op een short tail-aanpak. We willen ons product lokaal zo goed mogelijk aan de man brengen. We brengen de bestellingen ook naar de Boetiek met een elektrische bakfiets, om het duurzaam te houden. Dat verhaal klopt gewoon.”
Intussen plukt hij de vruchten van zijn buikgevoel. “De bestellingen draaien nu als zot: mensen hebben schrik om buiten te komen, maar ze verwennen zichzelf wel graag met iets lekkers. Zo heeft Rondou Boetiek zichzelf gelanceerd door de Coronacrisis. Er is heel veel tijd en werk in gekropen, maar het hele team heeft er baat bij: niemand is hier economisch werkloos.”
3. Pas je aan aan de context.
Bij de aankondiging van de strenge maatregelen tegen het Coronavirus, was het even paniek in de zaak. Maar Filip wist zich snel aan te passen aan de situatie. “Eerst was het van: ‘Anderhalve meter afstand houden, hoe gaan we dat klaarspelen? ‘Maar de volgende dag had iedereen plots de klik gemaakt. We zijn het sowieso gewoon om heel hygiënisch te werken, want we gebruiken geen bewaarmiddelen.
Dus alles ontsmetten, kleding elke dag wassen, … dat zit er eigenlijk al ingebakken. Het voornaamste dat veranderd is, is dat we markeringen hebben aangebracht en dat we maar twee personen tegelijk binnenlaten in de zaak.”
Daarnaast paste Rondou ook zijn openingsuren aan. “We hebben al onze klanten opgeroepen om zoveel mogelijk online te bestellen en af te halen in de Boetiek. Daarom beginnen en sluiten we vroeger, om alle bestellingen op tijd te kunnen leveren.”
Hoe reageren zijn klanten? “Je merkt ineens dat de handrem is opgetrokken, mensen hebben plots tijd. Er wordt ook veel gekookt thuis, in familieverband. Dus de bestellingen zijn groter.”
Soms moet je van het slechtste het beste maken. Uit elke crisis komt een beter idee.
4. Beschouw elke crisis als een leermoment.
Een crisis als deze hoeft niet per se negatief te zijn voor je zaak. Integendeel. Daar is ook Filip van overtuigd. “Soms moet je van het slechtste het beste maken. Uit elke crisis komt een beter idee. Want je bent verplicht om je te heroriënteren. Als je ondernemer bent, maar je ‘onderneemt’ niet genoeg, dan val je een beetje stil. Ik noem dat ‘in neutraal gaan’.
Dat heeft natuurlijk ook zijn nut, maar uit crisissen leer je bij. Je kunt wat afstand nemen van je bedrijf en kijken: wat kan ik optimaliseren? In elke branche kun je innoveren, maar je moet er wel eerst eens goed over nadenken. En je moet de energie er willen insteken. ”
Het kan opbrengen om af en toe op de pauzeknop te drukken, in plaats van altijd in je eigen cocon noeste arbeid te verrichten.
5. Neem af en toe een adem- en denkpauze.
Een eigen zaak uitbouwen, vraagt tijd en energie. Ook dat weet Filip maar al te goed. Maar ook durven loslaten is deel van het proces. Als de zaken goed draaien, mag je gerust een adempauze nemen. “Ik stond vroeger 12 uur per dag in de winkel. Sinds twee jaar neem ik twee halve dagen per week vrij en ga ik met de hond wandelen.
En daar komen dan ideeën uit zoals dat voor Rondou Boetiek. Het kan dus soms veel meer opbrengen om af en toe op de pauzeknop te drukken, in plaats van altijd in je eigen cocon noeste arbeid te verrichten. Of laat een marktonderzoek uitvoeren, vraag je klanten om hun mening, … Daar komen altijd verhelderende dingen uit.”
Of hij nog nieuwe plannen heeft? “Ik heb mezelf verboden om nog een nieuw project op touw te zetten, omdat Rondou Boetiek al veel meer werk was dan verwacht! (lacht) Maar het is wel de bedoeling om dit concept verder uit te rollen, en nog afhaalpunten te openen. Deze crisis heeft voor mij alles wel in een stroomversnelling gebracht.”
6. Investeer in goede klantenrelaties.
Een excellente service en een goed contact met zijn klanten zijn voor Filip het allerbelangrijkste. Door de Coronacrisis geraken sommige oudere klanten niet meer bij de winkel of bij het afhaalpunt. Bij hen levert Rondou nu uitzonderlijk aan huis. “Sommige van onze klanten zijn tachtigplussers, zij zitten echt in de risicogroep en mogen het huis niet meer uit.
Het leuke aan het feit dat we zo lokaal verankerd zijn, is dat we die mensen makkelijk kunnen helpen. Dus leveren we bij hen met onze elektrische bakfiets. Ook zij hebben recht op een goei stukske vlees. Bovendien hebben ze ook nog wat sociaal contact. Want ook vereenzaming is een risico bij die groep. Een babbeltje slaan vanop afstand, dat hoort er ook bij.”
7. Grijp kansen waar ze zich voordoen.
Met Rondou Boetiek mikte Filip op een publiek van jonge tweeverdieners met weinig tijd. Maar wat bleek bij de lancering? “We bereikten net een ouder publiek, van mensen die niet meer zo mobiel zijn en niet zo snel in de binnenstad raken, maar wel vlot met het internet om kunnen. Zij waren de ‘trendsetters’.
Door de crisis zagen we de kans om ook het jonge publiek opnieuw aan te spreken. We hebben een mailtje rondgestuurd en ook nog eens een bericht op Facebook geplaatst over Rondou boetiek. En dat heeft gewerkt: toen we startten in januari hadden we gemiddeld 100 bestellingen per week. Nu 400.”